FAQ - Často kladené otázky
Pokud hledáte informace o tom, jak naše služba funguje, co nabízíme, jste na správném místě. Připravili jsme pro vás výběr nejčastěji kladených otázek rozdělených do kategorií podle druhu dotazu.
Vrátenie tovaru Sbalit vše Rozbalit vše
Odstúpiť od zmluvy je možné najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia tovaru. Odstúpiť je možné buď písomne v balíku s tovarom, či písomne napr. e-mailom.
Tovar musíte predajcovi vrátiť do 14 dní od oznámenia o
odstúpení od kúpnej zmluvy.
Príklad: Zákazník objednal zosilňovač GSM signálu na internete 28. januára. Pošta sa pokúsila balík doručiť 2. februára, ale adresáta nezastihla a balík uložila na poštu. Zákazník si balík prevzal 15. februára, čo je deň odkedy beží lehota na odstúpenie. Zákazník nemal veľa času na vyskúšanie a po 14tich dňoch sa rozhodol, že zosilňovač vráti. Preto 1.marca e-mailom informoval predajcu, že bez udania dôvodu zariadenie vráti. Zaslanie balíka späť predajcovi objednal zákazník na stránkach Zaslať.sk 12. marca tak, aby kuriér balík od zákazníka 13. marca vyzdvihol a 14. marca ho doručil späť predajcovi.
Náklady na vrátenie tovaru predajcovi hradí kupujúci.
Predajca však musí vrátiť aj náklady na dodanie tovaru kupujúcemu. Ak si však
kupujúci vybral nadštandardný (napr. expresný) typ prepravy, v tom prípade tieto
náklady predajca nevracia.
Príklad: Zákazník
si objednal na internete mobilný telefón. Najlacnejšia preprava poštou stála 2,00
Eur, avšak zákazník chcel mať telefón doručený spoľahlivo do dvoch dní, a preto
si vybral dopravu GLS za 6 Eur. Pri vrátení tovaru teda predajca musí vrátiť
cenu telefónu a 2,00 Eur preprvné. Zvyšné 4 Eur za spoľahlivé expresné
doručenie predajca nevracia.
Poznámka: Predajca má právo vo svojich podmienkach stanoviť, že neponesie žiadne náklady na prepravu k zákazníkovi. V takom prípade nemá povinnosť vracať žiadne náklady na prepravu.
- tovar vyrobený na objednávku alebo tovar jednoznačne personalizovaného
charakteru (napr. obleky šité na mieru)
- zabalené dátové nosiče (CD, DVD), ktoré ste po nákupe rozbalili
- letenky, vstupenky, rezervácie hotelov
- tovar podliehajúci rýchlej skaze
- tovar v uzavretom obale, ktorý nemôže byť po otvorení vrátený z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov
Zákon dáva výsadné právo odstúpiť od kúpnej zmluvy
spotrebiteľom. Spotrebiteľom je myslená osoba, ktorá výrobok (tovar) kupuje pre
svoju potrebu alebo pre potreby svojej domácnosti. Zákon toto právo neposkytuje
na nákupy výrobkov slúžiacich na podnikanie (a to je vlastne skoro čokoľvek, čo
firma nakúpi). Právnická osoba (spol. s r.o., akciová spoločnosť) teda nemôže
byť spotrebiteľom. Avšak nadácie, fyzická osoba - podnikateľ, všeobecne
prospešná spoločnosť môže byť za istých okolností spotrebiteľom.
Vyššie uvedené nariaďuje zákon. Predajca však môže byť
benevolentnejší a vo svojich obchodných podmienkach môže mať napísané, že tovar
môže vrátiť (odstúpiť od kúpnej zmluvy) aj firma.
Tip: Ak ste fyzická osoba - podnikateľ, finančný úrad vo väčšine prípadov uzná aj doklad s vašimi údajmi, kde nebude uvedené IČ. Ďalšou možnosťou je tovar kúpiť ako spotrebiteľ (bez uvedenia IČ) a ak sa rozhodnete si ho nechať, požiadajte predajcu o doplnenie IČ na faktúru. Pokiaľ by Vám nechcel vyhovieť, môžete tovar vrátiť a objednať ho znova, už s uvedením svojho IČ.
Ak je nákup vykonaný na internete, nezáleží na tom, kde a ako si tovar fyzicky prevezmete. Je jedno či si ho prevezmete na pošte, od kuriéra GLS, na výdajnom mieste GLS, na pobočke Zásielkovne, alebo priamo na predajni predajcu. Právo na odstúpenie do 14tich dní zostáva vždy zachované.
Predajca má mať na svojich stránkach k dispozícií vzorové Odstúpenie od zmluvy. Nie ste však viazaný použitím priamo tohto vzorového odstúpenia.
Ak ste odstúpenie doručili predajcovi už skôr (napr. e-mailom), odporúčame k baleniu priložiť kópiu alebo vytlačený odoslaný e-mail. Mal by byť priložený tiež doklad o kúpe (faktúra). Ak ste doklad stratili, podľa zákona postačí aj výpis z bankového účtu s vyznačenou transakciou.
Predajca môže odmietnuť tovar vrátiť pri známkach jeho používania.
Ak je evidentné, že zákazník možnosť vrátenia zneužíva (robí si z predajcu
požičovňu), je predajca oprávnený vrátiť kupujúcemu nižšiu sumu. Nenašli sme o
koľko maximálne môže byť vrátená čiastka ponížená. Predajca môže odmietnuť
vrátiť tovar, ktorý nie je zákonom možné vrátiť, pozri vyššie.
V prípade podozrenia, že máte právo na vrátenie a predajca vám nechce vyhovieť, odporúčame podať podnet Slovenskej obchodnej inšpekcií – https://www.soi.sk/sk/Podavanie-podnetov-staznosti-navrhov-a-ziadosti.soi.
Radi by sme upozornili na dôležitú tému vrátenia použitého
tovaru z bazárového predaja (cez Aukro, Bazoš a podobne, ale aj na portáloch
ako je Sashe.sk):
Zákonom stanovená lehota 14 dní u bazárového predaja použitého tovaru neplatí. Pravidlá určuje Občiansky zákonník a ten nie je na predaj medzi dvoma občanmi tak prísny a neuplatňujú sa tu pravidlá ochraňujúce spotrebiteľov. Štrnásťdňová lehota na odstúpenie od zmluvy uzatvorenej na diaľku totiž platí len v prípade, že na jednej strane je spotrebiteľ a na druhej podnikateľ.
Môžu teda nastať 2 situácie:
1/ Nakúpite od nepodnikateľa, teda od súkromnej osoby.
Ak je predávajúci súkromná osoba (nepodnikateľ), ktorý súkromne predával svoj telefón (či už nový alebo použitý), jedinou možnosťou je občiansko-právna cesta, teda žaloba.
2/ Nakúpite od podnikateľa, ktorý využíva k predaju tieto portály.
Keď je predávajúcim podnikajúca fyzická osoba (tým skôr, ak vám vystavil aj faktúru, prípadne dokonca firma) platia úplne rovnaké práva, ako by ste nakupovali tovar v e-shope. Nákup cez internet si teda môžete do 14 dní rozmyslieť. Predávajúci vás o tomto práve musia informovať, aj keď to v praxi nerobia. Občiansky zákonník nerozdeľuje predaj v e-shope alebo na internetovom bazáre.
Nenašli jste odpověď na vaši otázku?
Zeptejte se nás pomocí následujícího formuláře. Odpovíme vám obratem e-mailem a dotaz sem zařadíme.