FAQ - Často kladené otázky
Pokud hledáte informace o tom, jak naše služba funguje, co nabízíme, jste na správném místě. Připravili jsme pro vás výběr nejčastěji kladených otázek rozdělených do kategorií podle druhu dotazu.
Colné zásielky Sbalit vše Rozbalit vše
Colná faktúra je dokument, ktorý je nevyhnutný k colnému konaniu. Sú v ňom uvedené informácie o obsahu zásielky (čo presne obsahuje, v akom množstve, v akej hodnote) tak, aby poslúžila colným úradníkom na kontrolu obsahu. Pri colnej kontrole môže dôjsť aj k fyzickému prehľadaniu zásielky, preto odporúčame vypĺňať informácie do colných faktúr naozaj pravdivo. Ak posielate v zásielke do colnej oblasti tovar, ku ktorému máte obchodnú faktúru, je možné priložiť ju k zásielke v požadovanom množstve kópií a nahradiť ňou colnú faktúru.
Colná faktúra slúži colníkom ako zdroj informácií o obsahu zásielky. Je v nej nutné pravdivo uviesť, čo obsahuje balík, v akom množstve a aká je hodnota obsahu zásielky. Na Zaslať.sk tieto informácie vyplníte priamo v objednávkovom formulári, v ktorom nájdete predpripravené všetky povinné políčka colnej dokumentácie – informácie sa stávajú colnou deklaráciou. Na základe týchto informácií bude k zásielke vystavená colná faktúra, ktorú obdrží odosielateľ na e-mailovú adresu uvedenú v objednávke spolu s prepravnými štítkami.
Pôvod tovaru, informácia požadovaná v colnej dokumentácii, informuje colné úrady o tom, z ktorej krajiny pochádza obsah zásielky. Nejde o krajinu, z ktorej je zásielka posielaná, ale o krajinu, v ktorej bol obsah vyrobený. Podľa toho je vymerané v krajine adresáta zásielky clo podľa platných colných taríf zodpovedajúcich dohodám pre dané územie.
Colné konanie je proces, počas ktorého dochádza ku kontrole tovaru putujúceho na územie danej krajiny. Účelom je prepustiť tovar do voľného obehu a vymerať colné poplatky podľa platných colných taríf, prípadne zistiť, či tovar v zásielkách spĺňa podmienky pre oslobodenie od cla a DPH.
Zoznam vylúčeného tovaru z prepravy sa líši pre každú krajinu a riadi sa zákonmi a reguláciami v krajine adresáta. Súčasne obsah zásielok na Zaslať.sk podlieha zoznamu tovaru vylúčeného z prepravy uvedeného v obchodných podmienkach Zaslať.sk a tiež zoznamu tovaru vylúčeného z prepravy uvedeného v obchodných podmienkach zvoleného dopravcu.
Clo (jeden z colných poplatkov) je finančná suma, ktorá je vyberaná štátom pri dovoze tovaru cez jeho hranice, čo upravuje zákon a kontroluje colná správa. Dôvodom je ochrana vlastného trhu pred tovarom zo zahraničia. Povinnosť zaplatiť clo pri dovoze tovaru sa označuje ako colný dlh, pričom jeho súčasťou sú okrem cla aj ďalšie dane (DPH, spotrebná daň) a poplatky z colného konania. Colný dlh pre daný tovar vymeriava a vymáha colný orgán v rámci colného konania.
Colný úrad bude vymeriavať DPH z hodnoty tovaru uvedenej vo faktúre, ak je odosielateľ neplatca DPH, uvádza hodnotu tovaru vrátane DPH
- Príjemca alebo odosielateľ je platca DPH vo Veľkej Británii – odvedie si samovymeraním nehľadiac na hodnotu zásielky (reverse charge); tzn. odložená daňová povinnosť
- Príjemca ani odosielateľ nie sú platcovia DPH:
zásielky nad 135 GBP – DPH bude príjemcovi vymerané britským colným a finančným úradom (HMCR) a bude ho musieť uhradiť (všeobecne predtým, než mu bude doručená zásielka)
zásielky do 135 GBP – odporúča sa uvádzať do vývoznej faktúry číslo EORI a registračné číslo DPH príjemcu, alebo odosielateľa; tzn. buď odosielateľ, alebo príjemca musia byť zaregistrovaní k DPH vo Veľkej Británii pri zásielkách do hodnoty 135 GBP (aká bude prax v prípade, že nebude registrácia k DPH vo Veľkej Británii ťažko odhadnúť, zatiaľ túto skúsenosť nemáme. Odhad je, že DPH bude vymáhané po odosielateľovi.).
Súčasne odporúčame registráciu: EORI www.gov.uk/eori
Zaslať.sk neposkytuje daňové poradenstvo a vyššie spomínaný výklad zodpovedá nášmu výkladu pravidiel. V prípade nejasností odporúčame vyhľadať poradenskú inštitúciu, ktorá sa na toto špecializuje.
Colné konanie trvá v priemere 30 – 60 minút. Za predpokladu, že sa v rámci tohto konania vyskytnú dôvodné pochybnosti o správnosti deklarovaných údajov, zaháji colný úrad tzv. overovanie údajov uvedených v colnom prehlásení, vrátane možnej fyzickej kontroly obsahu zásielky. Obvykle je nutné počítať so zdržaním prepravy v rámci colného konania o jeden pracovný deň.
Číslo EORI slúži ako jedinečný identifikátor pre následnú komunikáciu s colnýmim orgánmi všetkých členských štátov Európskej únie, ale napríklad aj Veľkej Británie. Môže byť pridelené hospodárskemu subjektu s právnou subjektivitou, ale napríklad v Spojenom kráľovstve tiež súkromným osobám a tamojšie úrady to odporúčajú. Na Slovensku je registrácia vykonávaná všetkými colnými úradmi.
Všetky balíky, ktoré smerujú do Veľkej Británie podliehajú od 1. 1. 2021 colnému konaniu. Preto je nutné počítať s nutnosťou vyplniť colnú (dokumentáciu) deklaráciu, možnosťou oneskorenia prepravy v prípade colných kontrol a tiež je treba podrobne si preštudovať podmienky, za akých sa dá daný obsah do krajiny prepravit.
Tranzitná preprava vo vzťahu k preclievaniu odkazuje na colný režim TRANZIT, keď je tovar tranzitovaný – pohyb tovaru po území krajiny, ktorá nie je v Európskej únii.
Krajina pôvodu je podľa pravidiel o preferenčnom pôvode označovaná za nepreferenčnú krajinu pôvodu.
Krajinu pôvodu je možné označiť za preferenčnú, ak spĺňa podmienky stanovené danou zmluvou o preferenčnom pôvode medzi jednotlivými krajinami zaradenými do týchto dohôd. Tieto dohody väčšinou znamenajú na taký tovar nulové clo. Nie každá krajina má s EÚ spísanú dohodu o preferenčnom pôvode.
Pôvod tovaru sa preukazuje v celom dodávateľskom reťazci. Aby mohol vývozca preukázať pôvod výrobku, musí mať od svojich dodávateľov preukázaný pôvod dodávaného tovaru alebo surovín/materiálu. Títo dodávatelia musia mať preukázaný pôvod svojich použitých materiálov od svojich dodávateľov, preto sa pôvod preukazuje aj pri dodávkach v rámci EÚ.
„*The exporter of the products covered by this document (**Customs Authorisation No.______**) declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of UK/EU preferential origin.*“
Nenašli jste odpověď na vaši otázku?
Zeptejte se nás pomocí následujícího formuláře. Odpovíme vám obratem e-mailem a dotaz sem zařadíme.